Estland - Pärnu 4/6-8/6

Ja, äntligen kan man publicera inlägg igen:)
Det har hänt så otroligt mycket sen jag skrev sist att jag inte riktigt vet vart jag ska börja;P Kommer inte ihåg allt heller...

Men iaf så kan jag berätta om en otroligt rolig resa till Estland för att spela med TMK*!

På onsdag morgon
skjutsade pappa ner mig till Navet i sundsvall eftersom bussen skulle gå därifrån. När jag väl hade tagit plats i bussen bar det iväg mot Sthlm. På vägen dit så blev man lite bekant med alla som skulle med, eftersom jag bara hade träffat dom ungefär tre gånger som mest innan.
Första och det ända stoppet blev i Hagsta där det bjöds på lunch:) Vid ungefär 16.30 anlände vi till huvudstaden och frihamnen. En kvart senare checkade vi in på färjan som skulle ta oss till Estland. Vi bodde i små hytter med i princip bara två sängar och en toalett. Middagen bestog av en buffe som var ok. Kvällen spenderades med underhållning i olika former. Det bästa var nog karaoken som några av TMK provade på :P Låg nog i säng ungefär 00.30
     

Tisdag: Klev upp tidigt eftersom vi var tvungen att ställa fram klockan en timme. Frukost-buffe och ihopplockning av hytten. Utcheckning vid ungefär 10.00. När vi hade kommit ut ur "tunneln" och terminalen fick vi se hansa-staden Tallin.
        
                                                          

Innan vi åkte dom 13 milen till Pärnu, där vi skulle bo och ha våra framträdanden, så fick vi en lätt information om huvudstaden. När vi kom till spa-hotellet Tervis i Pärnu checkade vi in på rummen och åt lunch. Efter lunchen beställdes spa-behandlingarna till morgondagen som för mig blev en ansiktsbehandling och 60 min massage. Den lilla tid som var över spenderade jag och min rumskompis Malin på stranden.


   På kvällen skulle vi ha våran först konsert för allmänheten på gågatan Rütli i Pärnu centrum. Ska jag vara ärlig gick det skit, men men, det vara bara att ta nya tag inför nästa konsert. När vi hade plockat ihop allt och kommit tillbaka och bytt kläder så gick vi tillbaka till Pärnu centrum från hotellet (ca 10 min) för att äta en tre-rätters-middag på Postipoiss. Maten var god och sällskapet med. När vi kom tillbaka till hotellet vid 22.30-tiden var det sångtävling vid hotellets piano som gällde. Efter det så gick jag och la mig vid 00.15 tiden.

Fredag: Kunde ta någorlunda sovmorgon till ungefär 08.00 innan det var dags för frukost. Frukosten var inte alls så bra som jag hade hoppats på. Sedan var det dags för behandlingarna. Det var så behagligt att jag slumrade till på båda. Härligt sätt att ladda upp inför kvällens konsert :) Det fanns till och med tid över så att jag och Malin kunde ligga och sola på stranden. Det var tyvärr så blåsigt att vi gick upp efter en halvtimme. Middagen var på Tervis och den var betydligt bättre än frukosten. Efter middagen så gick var det dags att byta om till konsert-kläder och ställa iordning inför konserten. Den här gången var det en klar förbättrning om man jämför med utomhus-konserten.
   Efter konserten hade alla samling på puben där vi satt och hade mysigt ett tag innan den stängde och vi begav oss in till centrum och till salsa-stället. Där löste vi in oss och dansade salsa hela kvällen tills vi gick hem vid 00.30 tiden, var ungefär vid hotellet 00.45 där man var tvungen att plocka ihop alla grejorna eftersom vi skulle åka klockan 09.00 och då skulle man ha duschat, ätit frukost, plockat ihop och stå framför bussen. Somnade ungefär 01.00.

Lördag: Klev upp ca 07.00 och gjorde det som skulle göras. Ungefär 09.15 hade allting lastats in i bussen och vi var åter påväg tillbaka dom 13 milen norrut  till Tallin för en stads-rundtur på två timmar och fri tid innan vi skulle på färjan. Stads-rundturen gillade jag inte alls, tyckte det blev väldigt segt och att det var allmänt ointressant, skulle hellre velat ha egen tid att spendera. När rundturen var klar åt ungefär hälften av gruppen lunch på något ställe som hette typ Pepperhous eller något. Kommer aldrig mer att äta där eftersom det tog 60 min ifrån det att vi beställde tills maten kom in och då var det bara hälften av bordet som fick sin mat, det dröjde ytterligare 10 min innan alla hade fått sin mat. Det här gjorde att fritiden som vi skulle ha reducerades något.... Jaja, efter lunchen så drog jag och Malin in på varuhuset, eller vad man ska säga för att kolla på kläder och skor m.m. Hade förväntat mig bättre utbud och lägre priser än vad det var. Kändes som här hemma i Sverige vilket gjorde att jag inte hittade något som jag ville ha.
   Incheckningen på färjan skedde vid 17.45. Jag och Malin tog en tupplur till 19.30 då vi gick till Tax Free:n för att handla godis med mera. Klockan 20.15 träffades hela gruppen för en gemensam sista middag i matsalen. Efter middagen spelade vi ungdomar kort i Malin och min hytt och om jag inte minns fel så vann jag båda gångerna.. :P Kom i säng ungefär 00.45.

Söndag: Klev upp och packade ihop för sista gången innan sjöfrukosten intogs i matsalen på båten. Vi fick tag i ett bord vid ett fönster så att man hade utsikt över skärgården vi passerade medans vi åt, mycket trevligt :) 10.00 anlände vi återigen till frihamnen i Sthlm och där började vår bussresa hemåt. Vi gjorde ett stopp i Hagsta för lunch och anlände ungefär 16.45 till Timrå där mamma väntade på mig för den sista bíten hem.


(*TMK= Timrå MusikKår)

Puss och Kram


Kommentarer
Postat av: Littlepuh.blogg.se

Lät härligt de dära ;)

2008-06-12 @ 20:21:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0